EEN ROLLS ROYCE VAN 80 JAAR EN EEN KLOOSTER VAN 430 JAAR

Mongolie. Bericht 3.

De vorige keer deed ik verslag van een mooie wandeling in een rotsachtige bergketen. Vandaar vervolgde ik mijn weg over een zandweg.

Foto 1: Een afscheidsfoto van de rotsberg.

Verderop kwam ik op een groot kruispunt, waar echter geen richtingborden stonden. Mongolië is niet erg rijk bedeeld met richtingborden en het knooppuntensysteem is er nog niet ingevoerd, maar met mijn kompas en een redelijk richtinggevoel, vond ik mijn weg wel.

Foto 2: Een flink kruispunt voor Mongoolse begrippen, waar echter een richtingbord ontbrak, maar met het kompas in de hand kom je door het hele land.
Foto 3: Weer een ger-kamp, hier met een boerderij er bij.
Foto 4: Cowboys bij een rivier.
Foto 5: Op bezoek bij een boeren familie. Het jongetje heeft een mooiere fiets dan ik op zijn leeftijd had. Binnen in de ger stond een platte televisie met DVD-speler, een stuk geavanceerder dan het elektronische oog van een halve kubiekemeter dat ik thuis heb staan. Een schotel voor ontvangst staat naast de ger, alsmede een zonnecel voor elektriciteit. En een kat om de ger muizenvrij te houden.
Foto 6: Een met gebedsvlaggen opgetuigde Ovoo. Sta ik nu scheef of is het de Ovoo die niet waterpas is geconstrueerd?.

Onderweg naar Harhorin zag ik een monumentale fabriek staan, meer monument dan fabriek. Veel werd er waarschijnlijk niet meer gemaakt, maar met een hek er omheen, een loketje er voor en een warme aanbeveling in de reisgidsen zou het een goudmijntje kunnen worden voor de eigenaar. Het is maar hoe je iets brengt. Vooral de met zorg en oog voor detail ingegooide ruiten geven een artistiek effect.

Foto 7: Een toekomstig openluchtmuseum.

In Harhorin ontmoette ik bij een restaurant een groep van vier Nederlanders die met twee auto’s een wereldreis aan het maken waren. Een van de twee auto’s was relatief nieuw, namelijk 40 jaar oud. Relatief, want de andere auto, een Rolls Royce, was 80 jaar oud. Zij zelf zaten er wat leeftijd betreft zo’n beetje tussenin. De eigenaar van de Rolls vertelde dat ze in Wit Rusland een stempeltje te weinig op een van de vele formulieren hadden. Geen probleem: ze kregen het na wat heen en weer praten, na inlevering van hun hele campinguitrusting, op het formulier geplaatst. Een koopje, toch? Ergens onderweg kochten ze een nieuwe outfit, die echter van mindere kwaliteit was, waardoor ze het ’s nachts nogal eens koud hadden gehad. Ja, je moet wat over hebben voor een prachtig stempel op een belangrijk document!

Foto 8: Een groep van vier Nederlanders op wereldreis met twee auto’s, een 40 jaar oude Mercedes (op de achtergrond) en een 80 jaar oude Rolls Royce. Die Rolls gaat helaas geheel schuil achter de globetrotters
Foto 9: Daarom nog een plaatje van de Rolls, blinkend in de zon en prominent op de voorgrond.

In Harhorin, of eigenlijk in het geheel ommuurde Karakoram daar vlakbij, was zelfs nog meer te zien dan de 80 jaar oude Rolls Royce, namelijk het 430 jaar oude, Erdene Zuu Khiid-klooster.

Foto 10: De muur om het Erdene Zuu Khiid-klooster met een aantal stoepa’s en een toegangspoort er in.
Foto 11: Het feitelijke, ik 1585 gestichte Erdene Zuu Khiid-klooster met vier boeddhistische monniken.

Ik klom op een heuvel een eindje daar vandaan en had daar een mooi overzicht over het gehele tempelcomplex van Karakoram. In de muur om het klooster telde ik maar liefst 100 stoepa’s. (of 99 of 101, wat maakt een stoepaatje meer of minder uit?) Telt u het even na om het precies te weten?

Foto 12: Een overzichtsfoto van Karakoram, genomen vanaf een heuvel.

In het volgende bericht kom ik terug op dit klooster, alvorens verder te reizen naar Tsetserleg, een wat grotere plaats in een bergachtig gebied, 90 km naar het westen. Tot dan.


3 reacties

    • Linda op 5 februari, 2021 om 3:59 pm

    Ik kan niet geloven dat jij op jouw leeftijd na al die fietstochten nog steeds goed en fit uitziet. Ik weet niet hoe jij dat voor elkaar heb gekregen maar mijn complimenten heb je

    • co op 2 februari, 2021 om 7:04 am

    boeiend!!

  1. Veel (mooie) foto’s!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.